DOA

DOA
Doa ialah satu ucapan permohonan dari hambaNya kepada Allah dengan rendah diri dari hati yang jujur dan ikhlas bagi mendapatkan rahmat, inayah dan pertolonganNya atau menolah segala bahaya, bala dan bencana dengan cara dan adab yang tertentu.

Khamis, 24 Februari 2011


DOA FESTIVAL NASYID

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيْمِ

الْـحَمْدُ للهِ الذِيْ بِنِعْمَتِهِ تَتِمّ ُالصَّالِـحَاتُ ، وَالصَّلاَة ُوَالسَّلاَمُ عَلَى رَسُوْلِنَا الأمِيْنَ وَعَلَى ءَألِهِ وَأصْحَابهِِ أجْـمَعِيْنَ .


Segala puji-pujian bagi Allah, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w dan keluarga serta para sahabat baginda.

Ya Allah, Ya Rahman, Ya Rahim…
Hari ini kami hamba-hambaMu berhimpun dan berkumpul  bagi menjayakan Festival Nasyid Peringkat ……………… PadaMu kami memohon agar majlis kami ini mendapat keberkatan dan keredaanMu.

Ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha Indah dan Engkau sukakan segala keindahan, maka melalui festival nasyid ini, kami hamba-hambaMu memuji keindahan sifatMu, rasulMu serta  agamaMu. Ya Allah terimalah segala puji-pujian hamba-hambaMu yang hina ini.

Dalam Festival nasyid ini kami menyusun kata-kata indah, dengan gaya dan nada yang penuh hikmah mengajak hamba-hamba-Mu mengamalkan segala kebaikan dan menjauhi diri dari segala kejahatan dan kemungkaran. Hanya padaMu Ya Allah kami berharap agar Engkau terimalah segala usaha murni ini dan jadikanlah ia sebagai amal soleh yang akan mendapat ganjaran pahala dariMu.

Ya Allah, seandainya di dalam majlis ini terdapat perkara yang mengundang kemurkaanMu,maka ampunkanlah kami, sesungguhnya Engkau Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang.Jadikanlah kami di antara hamba-hambaMu yang sentiasa mendengar dan mengikut perkataan yang baik.



رَبَّنَا ءَاتِنَا فِي الدُّنْيَا حَسَنَة ً وَفِي الأخِرَةِ حَسَنَة ًوَقِنَا عَذَابَ النَّار ِ

وَصَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَعَلَى ءَالِهِ وَصَحْبِهِ وَسَلَّمَ ، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ العَالَمِيْنَ

Tiada ulasan:

Catat Ulasan