DOA

DOA
Doa ialah satu ucapan permohonan dari hambaNya kepada Allah dengan rendah diri dari hati yang jujur dan ikhlas bagi mendapatkan rahmat, inayah dan pertolonganNya atau menolah segala bahaya, bala dan bencana dengan cara dan adab yang tertentu.

Jumaat, 18 Mac 2011

Doa Ketika Hampir Putus Asa Dengan Kehidupan

"Ya Allah, dengan pengetahuan-Mu akan yang ghaib dan kemampuan-Mu dalam menciptakan. Hidupkan aku selama Engkau mengetahui bahawa kehidupan itu lebih baik bagiku. Ya Allah, sesngguhnya aku memohon rasa takut kepada-Mu pada waktu sembunyi dan terang-terangan. Dan aku memohon kepada-Mu dapat berkata yang benar pada waktu sedang rela dan marah. Dan aku memohon kepada-Mu sederhana pada waktu kaya dan miskin. Dan aku memohon kepada-Mu nikmat yang tidak akan habis. Dan aku memohon kepada-Mu kesenangan yang tiada ada putusnya. Dan aku memohon kepada-Mu rela menerima setelah takdir-Mu yang telah berlaku. Dan aku memohon kehidupan yang baik setelah kematian dan kebahagian melihat wajah-Mu dan kerinduan kepada perjumpaan dengan-Mu, tanpa bahaya dan membahayakan dari fitnah yang menyesatkan. Ya Allah, hiasilah kami dengan hiasan keimanan dan jadikan kami orang yang memberi petunjuk yang telah mendapat petunjuk". (HR. An-Nasa'i dan Ahmad)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan